Жұма намазының парыз болу шаттарымен қатар дұрыс болу шарттары да бар. Осы шарттар орындалған жағдайда ғана жұма намазы дұрыс болып саналады. Бұл шарттар:
- Жұма оқылатын жердің қала немесе қалаға лайық болуы қажет. Бұл жайлы сахаба Әли (р.а.): «Жұма намазы, тәшриқ тәкбірлері, Рамазан және Құрбан айт намаздары нөпір қала немесе аймақтарда оқылады», – дейді. Имам Ағзам осыған қарап, үкім шығарған. Яғни, оның көзқарасы бойынша, әкімі, көшесі, базары, бар отырықты жер – «нөпір қала» болып саналады. Әбу Юсуп бойынша, халқы үлкен мешітке сыймайтындай қарақұрым болған жерлерді қала санаса, Имам Мұхаммед басшылардың қала санаған жерлерін қала деп есептейді.
Жұма намазы шағын отырықшы жерлерде де оқыла алатыны жайлы дәлелдер бар. Әбу Һурайра Бахрейнде қызмет етіп жүрген кезінде халифа Омардан жұма намазы жайлы сұрайды. Ол «Жұма намазын қайда болсаңдар да оқыңдар» деп жауап қатады. Ибн Аббас жұма намазын Мәдинадағы Пайғамбар мешітінен кейін алғаш рет Бахрейндегі «Жууаса» деген ауылда оқылғаны жайлы хабар береді. (Бұхари)
- Жұма оқитын имамның үкімет тарапынан рұқсаты болуы керек. Ханафи құқықшылары бойынша, жұма намазы үшін де басшылар тарапынан рұқсат болуы қажет.
- Жұма намазы дұрыс болуы үшін, Әбу Ханифа бойынша, имамнан тыс ең аз үш адам, Әбу Юсуп және имам Мұхаммедтің көзқарасы бойынша, екі ер кісінің болуы шарт.
- Жұма намазы оқылатын жердің халыққа ашық болуы. Өйткені, жұма намазы – Исламның рәмізі, дін ерекшеліктерінің бірі. Имам есігін құлыптап, жұма оқыса, намазы дұрыс болмайды.
- Уақыт. Жұманың уақыты – бесін намазының уақыты.
- Хұтпа. Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) хұтпасыз ешқандай жұма намазын оқымаған. Хұтпа шарт болмағанда кейде оны тәрк ететін еді. Жамағаттың алдында хұтпа оқылуы керек. Хұтпа оқылып жатқан кезде жамағат болмай, біткеннен кейін келсе, намаздары дұрыс болмайды. Жамағаттың хұтпаны естулері шарт емес. Жалпы сол жерде болса жеткілікті. Хұтпа кезінде жолаушы болса да, жалпы ғибадат етумен міндеттелген бір ер кісінің болуы жеткілікті.
Міне, осы шарттар орындалғанда ғана жұма намазы дұрыс болып саналады. Сондықтан бірнеше адам жиналып, өз беттерінше кез келген жерде жұма намазын оқи бермейді. Жұмыста болып немесе басқа жағдайлармен мешітке барып жұма намазын оқи алмаған кісі бесін намазын оқиды.
Алау ӘДІЛБАЕВ,
теология ғылымының докторы